Notater fra markedsplassen
av André Gali - 01.03.2010 - Mening
Stockholm: André Gali har skrevet dagboksnotater fra kunstmessene MARKET, Supermarket og Art Anglais som gikk av stabelen forrige helg.
Konstakademien i Stockholm Konstakademien, åstedet for MARKET 2010 (foto: André Gali) |
MARKET: 18.02.10
Kunstmessen MARKET og Konstakademien i Stockholm har tette bånd, det er her messen er blitt arrangert de fem årene den har eksistert. Konstakademien ligger sentralt i byen, ikke langt unna Drotninggatan og Riksgatan hvor Riksdagshuset befinner seg. Det ligger i idylliske omgivelser like ved elven og kort vei fra gamla staden. I en historisk bygning fra 1700-tallet har et tredvetalls nordiske gallerier fått plass til å vise frem det de mener er deres beste kunstnere. Eventuelt de som selger best. Eller begge deler.
Fra Norge kommer galleri Riis og galleri Erik Steen. Riis viser kun to arbeider av den danske kunstneren Troels Wörsel, et lite maleri og et større diptykon. Diptykonet viser en hest fra siden hvor fordelen er mot en nesten ensfarvet blå bakgrunn og bakdelen er mot en oppbrutt, geometrisk bakgrunn. Riis har gjort det til sitt varemerke på MARKET å bare vise en kunstner, og gjerne bare et verk. Og det funker faktisk ganske bra.
Erik Steen viser tre kunstnere, eller fire kunstnere for å være nøyaktig, men to av dem jobber under felles signatur. Kunstnerparet Lello// Arnell, som skulle være kjent fra Astrup Fearnley Museets mønstring av unge norske samtidskunstnere i utstillingen Lights On – norsk samtidskunst i 2008, viser to metallskulpturer og en metallplate på vegg. Jan Freuchen, en yndling blant norske samlere, stiller ut fire bilder og en skulptur. Både Freushens bilder og Lello// Arnells verker har stramme kryssende linjer i seg og passer formelt utrolig godt sammen. Den siste Erik Steen stiller ut er maleren Jens Fënge.
Fënge er nok den eneste som er kjent for det svenske publikum, så galleriet regner nok ikke med å selge stort. Men mye av verdien av å delta på messe kan høstes i etterkant. Nå får Lello// Arnell og Jan Freuchen muligheten til å vise seg på det svenske markedet, og det kan føre med seg utstillinger og salg på sikt. Som Erik Steen formulerer det: det er billigere å delta her enn å kjøpe en annonse i Art Forum.
Også Snowball Editions deltar fra Norge, i MARKET editions & multiples. Snowball Editions er noe mellom et nettgalleri, en kalender og en produsent og drives av Yngvar Larsen og Per-Oskar Leu. Hver måned inviterer de en kunstner til å lage et opplag på tolv eksemplarer av et verk, dette publiseres så den tolvte i måneden. Blant de som foreløpig har bidratt er Bjørn Bjarre, Marius Engh, Josefine Lyche, Kjersti Andvig og Tor Børresen.
Plasseringen er ideell. De befinner seg i inngangspartiet, ved siden av hovedtrappen som leder opp til galleribåsene og de kommer derfor til å bli godt eksponert. Dessverre er de ikke ferdig med monteringen da jeg går forbi, så jeg får ta turen innom imorgen for å se resten.
Per Oskar Leu og Andreas Soma monterer Snowball Editions |
Akademiets fellesarealer er “utsmykket” med store gipsfigurer og et maleri her og der og for de kunstnerne som deltar i MARKET at large, fungerer akademiets tunge arkitektur og store klassiske skulpturer som rammeverk og i noen tilfeller som sparrepartnere. Her er det seks kunstnere som har fått boltre seg i en størrelse som overgår messebodens, derav navnet MARKET at large.
Ifjor deltok Lautom Contemporary på MARKET emerging, markedsplassen for unge gallerier som har markert seg med gode kunstnere og utstillinger. De er dessverre ikke med i år. I år er det to svenske og to danske gallerier som okkuperer disse plassene. Mest interessant av disse er Crystal Palace som viser en blanding av kunst og kunsthåndverk. Fra dette galleriet kommer Åsa Jungnelius som har bakgrunn som glasskunstner og lager skulpturer som befinner seg i møtepunktet mellom feminin glam og falliske utforminger. På MARKET viser hun en overdimensjonert leppestiftskulptur i metall. Jungnelius deltar også på MARKET at large med et enormt monument som strekker seg til taket i rommet som er avsatt til seminarer og foredrag, Konstakademiens högtidssal.
Supermarket: 19.02.10
Ettersom jeg så det meste igår, dro jeg innom først og fremst for å se hvordan Snowball Editions var blitt. Og de skuffet ikke. Mange av arbeidene hadde jeg riktignok sett tidligere på nettsiden deres, og noen fikk jeg også sett i real life under Tekstallianse 2009 på Litteraturhuset ifjor. Nytt for meg var Yngvar Larsens avstøpninger av epleskrotter. Han har laget tolv unike avstøpninger basert på epler han har spist. Ellers er Anders Smebyes verk helt nytt. Han har laget en haug med bein, sydd i tekstiler.
Yngvar Larsen, Søt kunnskap, evig pine. bly |
Bjørn Bjarres rosa kanin med gulrot i munnen er et vakkert stykke arbeid. Umiddelbart minner den om en parafrase over Jeff Koons kjente stålavstøpning av en oppblåsbar playboyaktig kanin. Men Bjarres arbeid er forankret i en mer personlig erfaring. Larsen forteller meg at Bjarre lenge har hatt en dragning mot oppblåsbare kaniner uten å kunne forklare hvorfor. Da han så et bilde av seg selv som barn der han klemmer en stor kanin fikk han svaret. Historien gir verket en fin tvetydighet mellom det personlige og det masseproduserte. Verket er et høydepunkt i en utstilling som generelt holder høy kvalitet.
Fra venstre verk av Tor Børresen, Bjørn Bjarre, Per Oskar Leu, Else Marie Bergem Hagen |
På Snowball Editions stand møter jeg Asgeir Skotnes som jobber for Johan Berggren Gallery fra Malmö. De har messestand på den alternative kunstmessen Art Anglais som finner sted på Scandic Hotel Anglais, derav det underlige navnet. Det er litt underholdende at messen har valgt å ha et fransk navn som betyr “engelsk kunst” på en kunstmesse i Stockholm, men dem om det. Johan Berggren Gallery viser arbeider av Erik Sæther, Fredrik Værslev og Line Vista Grønlie, så jeg skjønner at jeg bør ta turen innom. Men først vil jeg se den kunstnerdrevne messen Supermarket på Kulturhuset.
Mens stemningen på MARKET var ganske rolig og sivilisert på grensen til det søvndyssende, både når det gjaldt besøkende og verkene som vises, er stemningen på Supermarket dens rake motsetninger. Det første som møter deg i døren er en full size politibil med blinkende sirener og knuste vinduer. Her har lovulydigheten tatt over. Kulturhuset florerer av kunstnerdrevne prosjekter, gallerier, publikasjoner og volumet av mennesker er stort. Det har nok noe å si at messen befinner seg i en kulturbygning som ellers er godt befolket, men det kan kankje virke som at MARKET er mer for samlerne og Supermarket er mer for publikum.
Av norske kunstnerdrevne gallerier er det kun et som er med her. Det er nesten utrolig når jeg får fortalt senere på kvelden at det er mye mindre av kunstnerdrevne prosjekter i Stockholm enn i Oslo. Det galleriet som er med på Supermarket, Galleri 69 som til daglig befinner seg på Grünerløkka i Oslo, er kanskje ikke det man forbinder med bølgen av eminente kunstnerdrevne gallerier fra 00-tallet. Snarere tenker man Rekord, Galuzin og Bastard, men alle disse galleriene er nedlagt eller i hvilemodus. Av nye alternativer kan man nevne Dortmund Bodega, Galleri Godteri og Freddy Knox Project Space som godt kunne deltatt her og vist noe av mangfoldet på den norske scenen. Men det er kanskje symptomatisk for den norske kunstscenen at man holder seg borte fra messekjøret. Det formatet er vel ikke helt stuerent i den hard core subversive kunstscenen hjemme.
Supermarket har en god del publikasjoner og av de viktigste her er nok Paletten og Konstnaren. For et KUNSTforum får jeg byttet til meg to nr av Konstnaren og et av dem, fra 2007, har kjARTan Slettemark på forsiden. Her i landet regnes han jo som en svensk kunstner. Jeg får også en invitasjon til VårSalongen på den poshe restauranten Salongen som ligger i samme bygning som Konstakademien. For å foregripe begivenhetene kan jeg si at Anna Odell presenterte et verk og var dj, og det ble delt ut nyeste utgave av Konstnaren – med et lengre intervju med Bjarne Melgaard. Han har visst gjort adskillelig mer skandale i Sverige enn han har klart i Norge så langt.
Det som gleder meg med de etablerte messene som Art Basel og Frieze Art Fair er graden av seriøs kommunikasjon med publikum. Som bevisst konsument ønsker jeg å vite hva (eller hvem) jeg konsumerer. Her har de kunstnerdrevne galleriene på Supermarket en jobb å gjøre. De fleste galleriene har dårlig markering av både verk og kunstner.
Art Anglais: 20.02.10
Lørdag ankom min medsammensvorne redaktør i KUNSTforum, Nicolai Strøm-Olsen, og vi gikk til MARKET for å se Kunstkritikk.nos redaktør Jonas Ekeberg snakke om Tilstanden i kunsten. Han forsker for tiden på den nyere kunsthistorien, fra 1980-tallet til idag, i norden og foredraget var en fin introduksjon til strømninger i den nordiske samtidskunsten de siste tyve årene.
Etter foredraget løp vi litt kjapt gjennom messen som denne dagen var full av kunstinterresert publikum uten tilknytning til bransjen. Vi splittet opp og jeg dro til Scandic Hotel Anglais for å besøke Johan Berggren Gallery. Hotellet, som ligger like ved det Kungliga Biblioteket på Stureplan, var fullt av figurativt maleri, annenrangs popkunst og uengasjert kunsthåndverk. Bortsett fra det unge Johan Berggren Gallery fra Malmö som viste arbeider av Fredrik Værslev, Eirik Sæther og Line Vista Grønli og en del andre yngre kunstnere med ymse nasjonalt opphav.
Galleriet, som også har Per-Oskar Leu i stallen, har visst en forkjærlighet for unge norske kunstnere. Til våren skal Berggrens assistent, Asgeir Skotnes, kuratere en utstilling hvor også Matias Faldbakken er med. Det er et lovende galleri og det blir spennende å se hva de finner på fremover. Akkurat nå har de en søknad inne på kunstmessen Liste, og hvis vi er heldige får vi se dem igjen i Basel til sommeren.
Bilder (alle foto: André Gali): 1) Konstakademien, åstedet for MARKET 2010 2) Galleri Riis viste den danske kunstneren Troels Wörsel 3) Galleri Erik Steen viste Lello// Arnell, Jan Freuchen og Jens Fënge 4) Snowball Editions setter opp utstillingen sin 5) Crystal Palace deltok på MARKET emerging 6) Yngvar Larsens delikate epleskrotter i bly 7) Snowball Editions på plass med blant annet Tor Børresen og Bjørn Bjarres arbeider 8) En politibil med blinkende lys var det første som møtte publikum på Supermarket 9) Fra Norge kom galleri 69 10) Flere kunsttidskrifter hadde stand. Her kan man se Konstnaren til venstre og Paletten til høyre 11) Jonas Ekeberg holdt et foredrag om tilstanden i kunsten 12) Johan Berggren Gallery på Art Anglais viste blant annet verker av Fredrik Værslev
Link til original artikkel i Kunstforum.as