PAVILJONG I / August 2023


 







PAVILJONG I
Utstilling med malerier og objekter av
Hennie Ann Isdahl
Karsten Benjamin Ekhougen Larsen
og Yngvar Larsen

Utstillingen Paviljong I, er tenkt som den første utstillingen i en serie med korte utstillinger arrangert og kuratert av Yngvar Larsen. Ideen er å la Paviljong utstillingene være et uhøytidelig laboratorium hvor det vises kunstverk av etablerte og uetablerte kunstnere. Utstillingen vises i den vakre paviljongen i Hvervenbukta.
Velkommen torsdag 17.august kl. 18.00 til åpning av utstillingen. 
Utstillere:
Hennie Ann Isdahl (f.1955) har en lang karriere og er i dag en Norges mest profilerte kunstnere som arbeider med konkret-kunst innen maleri, objekter og installasjoner. Hun er kjent for å la den rene fargen være det bærende og talende elementet i arbeidene hennes. Hun har en lang rekke utstillinger i inn og utland og er innkjøpt til flere samlinger, bla. Nasjonal museet.
Karsten Benjamin Ekhougen Larsen (f. 2002)er på starten av sin kunstkarriere. Han arbeider med video, performance, tegning og objekter. Sist sommer viste han to videoarbeider på Oslo kunsthall og var med på clusterrealm.io´s Cluster II canal art cruise i København tidligere i august. I arbeidene sine prøver han å destillere ideene ned til et så presist og enkelt form som mulig, balanserende i grenselandet mellom det poetiske og konkrete.
Yngvar Larsen (f.1966) har bakgrunn fra 90 tallets konseptkunst og arbeider bla. med maleri, skulptur og grafikk. I utstillingen vil han vise malerier fra to serier med abstrakte malerier med referanser til psykologi og politiske temaer basert på klare komposisjons ideer. Han har deltatt på flere utstillinger i inn og utland, og er bla. innkjøpt av Nasjonal Museet og arbeider også med offentlig skulptur.
DATOER: Åpning:
Torsdag 17.august kl. 18.00 
Fredag 18.august kl. 15.00-18.00
Lørdag 19.august kl. 12.00-17.00
Søndag 20. august kl. 12.00-17.00
ADRESSE:
Paviljongen i Hvervenbukta 
Ljansbrukveien 4 C
1250 OSLO
TRANSPORT:
Det går buss direkte fra Oslo sentralbanestasjon.
Det er en stor parkeringsplass rett ved stranda i Hvervenbukta. 

Tekst om utstillingen:

PAVILJONG I

August 2023 / kuratert og organisert av Yngvar Larsen / Alle arbeider er til salgs.


Karsten Benjamin Ekhougen Larsen

F. 2002

Utdannet ved Prosjektskolen, student ved KMD og kunstakademiet i Gent.


624 cm / 1012 CM

2023
Installasjon, varierende lengde
Pris etter avtale.


Disse arbeidene er fra en serie med arbeider hvor tommestokken er utgangspunktet. Det første tommestokk arbeidet var et pragmatisk svart på en utstilling hvor han fikk til rådighet 1x1m til å stille ut et arbeid. Svaret var fire tommestokker som dannet formen IXI, som fylte akkurat 1x1m. 
Disse arbeidene kan sees som oppmålinger og registreringer av hva vi ser og hvor vi er. De kommenterer også det at de tar opp plass, eller som i denne utstillingen, at de er nesten usynlige, men egentlig lange arbeider som omfavner åpningene i rommet. Ved å pusse vekk tallene transformeres tommestokkene til en poetisk multitool, som en Swiss army knife som kan åpnes og lukkes. 

Er de rødlakkerte endene på leddene på tommestokken lepper som berører rommets overflater?


Hennie Ann Isdahl

F. 1955
www.isdahl.info


Midnight Blue

 2015/2021
Diameter 80 cm
lakk på mdf 


City Love
2022
Akryl på mdf, Leca


En ny etasje l /II

2022
Akryl på mdf, Leca


I utstillingen viser Hennie Ann Isdahl tre skulpturer med referanser til arkitektur og byer i titlene. I City Love har hun nærmest løftet opp flatene i Mondrians Broadway Boogie Woogie, slik at de blir til i fargerike blokker og gater i en pulserende by. I En ny etasje I og II, ligger de monokrome MDF platene som et stykke moderne arkitektur, litt nonsjalant på en sokkeler av Leca, litt som knekken på Munch museet. Er Lecablokkene i skulpturene en sokkel? Eller er det mulig å lese dem som de grå gatene, de grå byggene, mens de fargesterke flatene er der livet er, som en ny fase i livet? Denne kontrasten i materialer gjør at fargene vibrerer lettere euforisk over de tunge grå blokkene. Midnight Blue får meg til å tenke på den franske maleren Yves Kleins besatte opptatthet av den blå himmelen over Nice. Denne opptattheten som skulle føre til hundretalls av blå blå monokrome malerier. I Midnight Blue har solen gått ned og den mørke dype uendelige himmel hvelver seg over oss.


Yngvar Larsen
F. 1966

www.yngvarlarsen.com 


Untitled (divide paintings)

2022

Olje på lerret

38 x 46 cm


Oil drum painting (TEXACO) II/III

2022

Tempera på lerret

100 x 130 cm


I denne utstillingen er maleriene installert i forhold til rommene og landskapet utenfor. Midt stripene i Untitled (divide paintings) sammenfaller med horisonten mot Nesoddlandet (hvis du er like høy som meg), og sirklene i Oil drum painting (TEXACO) binder seg sammen over rommet som et usynlig rør. De er hengt høyt oppe på veggene for å bryte med den vanlige øye høyden, for å få dere til å se veggenes hull, sprekker og forskjellige fargetoner.
Kanskje Paviljongens arkitektur er den fjerde kunstneren.
Tematikken i maleriseriene  er basert på enkle konseptuelle regler for komposisjonene, en flate deles opp i like deler, eller omkretsen til en oljetønne blir en “blind spot" av umalt lerret, hvor det meningsbærende er borte og man ser bare avleiringen rundt. 



Yngvar Larsen / august 2023 / Hvervenbukta